Odszkodowanie za opóźniony lot
Kiedy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Długie godziny spędzone na lotnisku w oczekiwaniu na opóźniony lot? Nie takich wrażeń spodziewamy się po długo wyczekiwanym urlopie. Ważne jest aby w takiej sytuacji zdawać sobie sprawę z praw przysługujących podróżnym, które regulowane są przez rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i dotyczą wszystkich linii lotniczych oraz wiedzieć, jak te prawa od przewoźnika możemy wyegzekwować.
Co można uzyskać dzięki ubezpieczeniu APS?
- Gwarantowane odszkodowanie w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (overbookingu)
- Gwarantowane odszkodowanie w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu
- Szybką i łatwą wypłatę odszkodowania
Szukasz więcej informacji? Zapraszamy tutaj
Opóźnienie lotu – jakie prawa przysługują podróżnym?
Uznanie lotu za opóźniony jest zależne od czasu oczekiwania i długości naszego lotu co wpływa na wysokość należnego odszkodowania:
Jeżeli lot na trasie powyżej 3500 km jest opóźniony o minimum 4 godziny to górna granica odszkodowania wynosi 600 euro
Poza wymienionymi kwotami odszkodowania ubezpieczenie APS gwarantuje ze strony operatora linii lotniczej obowiązek opieki nad pasażerami opóźnionego rejsu w postaci adekwatnej do czasu oczekiwania ilości posiłków i napoi, zapewnienie urządzeń potrzebnych do wykonania rozmowy telefonicznej, przesłania faksu lub maila, a w razie konieczności noclegu w hotelu i transferów z lotnisko-hotel-lotnisko. W przypadku opóźnienia lotu o ponad 5 godzin linie lotnicze zobowiązane są wedle wyboru pasażera zapewnić alternatywny transport do miejsca docelowego podróży oraz zwrot kosztów za niewykorzystany lot albo zorganizować lot powrotny oraz zwrot kosztów za bilety. Odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę, jeśli opóźnienie nie jest większe niż odpowiednio 2, 3 czy 4 godziny. Górny limit kwoty odszkodowania za poniesione koszty to 60.000 euro.
W jakich przypadkach odwołania lotu można dochodzić odszkodowania z tytułu nieodbytej w terminie podróży?
W przypadku odwołania lotu operator linii lotniczej również jest zobowiązany do zapewnienia należytej opieki na lotnisku, zwrotów kosztów za poniesione wydatki np. na dodatkowy transport oraz wypłaty odszkodowania, których kwoty są identyczne jak w przypadku opóźnienia lotu w odpowiednich długościach tras podróży (od 250 do 600 euro).
Linie lotnicze nie są zobowiązane wobec podróżnych jeżeli pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie przed terminem lotu, jeżeli w okresie do siedmiu dni przed lotem zaproponowano mu alternatywne połączenie, pozwalające na osiągnięcie celu podróży do czterech godzin po planowym terminie przylotu, a nawet jeżeli informacja o odwołaniu zostanie podana w terminie krótszym niż siedem dni a zaproponowany nowy plan podróży zakłada dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny później niż pierwotnie.
Prawo do odszkodowania nie przysługuje również w sytuacjach, gdy odwołanie lub opóźnienie lotu wystąpiło w następstwie siły wyższej, której skutków nie można było uniknąć, pomimo podjętych działań m.in.: niekorzystnych warunków meteorologicznych, zagrożenia bezpieczeństwa, zamknięcia przestrzeni powietrznej, destabilizacji politycznej lub strajku.
Operator linii lotniczej w przypadku odmowy wejścia na pokład z powodu overbookingu w pierwszej kolejności powinien poszukać pasażerów, którzy dobrowolnie zrezygnują z miejsca w samolocie w zamian za zwrot kosztów biletu lub alternatywne połączenie do miejsca przeznaczenia. Jeśli zabraknie ochotników, linia lotnicza zobowiązana jest do wypłaty odszkodowania w wysokości 250, 400 lub 600 euro w zależności od długości trasy adekwatnie o długości do 1500 km, od 1500 do 3500 km i powyżej 3500 km.
Ostrzegamy, że w momencie gdy dobrowolnie odmówimy wejścia na pokład i przyjmiemy voucher, przywileje lub gotówkę od przedstawiciela linii lotniczej możemy stracić prawo do dochodzenia o odszkodowanie.
Jakie dokumenty są potrzebne do poprawnego zgłoszenia szkody w przypadkach wymienionych powyżej:
- Zaświadczenie od operatora linii lotniczych o typie zdarzenia (opóźnienie, odwołanie lub overbooking)
- Wydatki udokumentowane paragonem fiskalnym lub kwitem
- Bilety lotnicze oraz karty pokładowe
Taki komplet dokumentów wystarczy przesłać do INTERMUNDIAL na email kontaktowy polonia@intermundial.pl i czekać na gwarantowane odszkodowanie.
Godziny spędzone w oczekiwaniu na samolot mogą się zwrócić w postaci zastrzyku gotówki, więc zamiast nerwów na lotnisku radzimy spokojnie czekać na rozwój wydarzeń. Posiadanie ubezpieczenia Air Protection System znacznie obniży poziom stresu i sprawi, że wakacje szczególnie te spędzane z rodziną będą spokojniejsze i bezpieczniejsze
Dodano 0 komentarzy