Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /wp-content/plugins/seo-ultimate/modules/class.su-module.php on line 1195
Bezpieczeństwo w samolocie: porady i statystyki katastrof lotniczych
Informacje lotnicze Poradnik podróżnika
Bezpieczeństwo w samolocie – poradnik BiletyBilety.pl
28 stycznia, 2016
0

Od całym roku 2015 doszło do 11 wypadków lotniczych z udziałem samolotów pasażerskich należących do linii lotniczych, w tym pamiętna celowa katastrofa lotu Germanwings 9525 spowodowana przez 28-letniego pilota Andreasa Lubitza w wyniku której zginęło 150 osób oraz wypadek samolotu rosyjskich linii lotniczych Kogalymavia (Metrojet) z 31 października lecącego z Szarm el-Szejk do Petersburga, który rozbił się na Półwyspie Synaj w Egipcie. W katastrofie zginęły wszystkie 224 osoby obecne na pokładzie po zaledwie 23 minutach lotu. Łącznie w 2015 roku w wypadkach lotniczych śmierć poniosło 539 osób a cało wyszło 512 osób (w trzech nie zginął nikt) co obala mit twierdzący, że każdy wypadek lotniczy kończy się śmiercią wszystkich obecnych na pokładzie. Dla kontrastu w samej Polsce doszło w pierwszych dziewięciu miesiącach roku do 35 574 wypadków drogowych w których śmierć poniosło 3124 osób.

Na podstawie danych z Aviation Safety Network od 2010 roku odnotowano 1046 incydenty z udziałem samolotów pasażerskich, z których większość okazała się niegroźna i nikt nie stracił życia.

Najnowszy ranking linii lotniczych pod względem bezpieczeństwa sporządzony przez JACDEC na podstawie danych z 2014 roku klaruje się następująco:

  1. Cathay Pacific Airways – czołowe linie lotnicze Hongkongu
  2. Emirates – linie należące do rządu Dubaju
  3. EVA Air – tajwańskie linie lotnicze
  4. Air Canada – kanadyjska narodowa linia lotnicza z siedzibą w Montrealu
  5. KLM – holenderskie linie lotnicze, wchodzące w skład holdingu Air France-KLM
  6. Air New Zealand – nowozelandzkie narodowe linie lotnicze
  7. QANTAS – narodowe linie lotniczeAustralii
  8. Hainan Airlines – chińska linia lotnicza z siedzibą w Haikou
  9. JetBlue Airlines – amerykańskie tanie linie lotnicze z siedzibą w Nowym Jorku
  10. Etihad Airways – narodowy przewoźnik Zjednoczonych Emiratów Arabskich
  11. Lufthansa – największy niemiecki przewoźnik lotniczy, którego siedziba główna mieści się w Kolonii

Statystycznie co trzecia osoba odczuwa lęk przed podróżą samolotem choć ona uważana za najbezpieczniejszy środek transportu a prawdopodobieństwo poniesienia śmierci w katastrofie lotniczej  wynosi jeden do dwudziestu dziewięciu milionów.  Do głównych przyczyn awiofobii (strach przed lataniem samolotem) należą obawa przed usterką mechaniczną samolotu, niewyjaśniona awaria podczas lotu, silne turbulencje, agresja innych pasażerów oraz coraz częściej atak terrorystyczny. Ważne jest aby panować nad tym strachem, gdyż atak paniki na pokładzie może skutkować awaryjnym lądowaniem związanym z obciążeniem finansowym takiego zabiegu.

Aby ograniczyć tego typu sytuacje oraz w celu zapewnienia wysokiego komfortu podróży stworzono procedury bezpieczeństwa, które obowiązują nie tylko w samolocie ale już na lotnisku. Dzięki stosowaniu się do ogólnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa odprawa pasażerów, kontrola bagażowa i paszportowa przebiega szybko i sprawnie. Najistotniejsze wydaje się być zredukowanie ryzyka wniesienia na pokład samolotu przedmiotów zabronionych i ogólnie uznanych za niebezpieczne.

Wszystkie linie lotnicze mają tu swoje indywidualne obostrzenia więc przed pakowaniem walizek warto na stronie przewoźnika sprawdzić aktualną listę przedmiotów uznanych za niebezpieczne. Oczywiste jest, że zabronione jest posiadanie materiałów wybuchowych, broni, noży, substancji żrących, materiałów magnetycznych ale warto pamiętać, że w bagażu podręcznym dodatkowo nie powinny znaleźć się płyny w opakowaniach większych jak 100 ml natomiast dopuszczalna jest zapalniczka czy paczka zapałek (których przewożenie w bagażu w luku bagażowym jest zabronione). Po odprawie bagażowej i kontroli kart pokładowych następuje szczegółowa kontrola bagażu podręcznego oraz przejście przez bramki z wykrywaczem metali.

Od samego wejścia na pokład samolotu warto rozejrzeć się za rozkładem pomieszczeń, wyjść ewakuacyjnych i położeniem względem nich zajmowanego miejsca w samolocie ograniczy to chaos podczas ewentualnej ewakuacji. Elementy wyposażenia samolotu poprawiające bezpieczeństwo to m.in. specjalnie skonstruowane schowki na bagaż podręczny, z których nawet podczas turbulencji nie wypadnie żaden bagaż, poziome linie wzdłuż podłogi widoczne po zgaśnięciu świateł. Obowiązkowym elementem procedury bezpieczeństwa jest krótki instruktaż przekazywany podróżnym przez członka załogi w ramach którego przekazywana jest instrukcja zapinania pasów bezpieczeństwa, masek tlenowych, kamizelek ratowniczych i rozmieszczenie wyjść awaryjnych itp. Taka prezentacja z reguły przekazywana jest w języku obowiązującym w kraju wylotu, języku angielskim i języku kraju docelowego. Można równiez skorzystać z drukowanej wersji umieszczonej w kieszeni fotela poprzedzającego.

Na pokładzie samolotu obowiązuje zakaz korzystania z urządzeń emitujących sygnały radiowe gdyż mogą zakłócać odczyty systemów pokładowych. Zakaz ten obowiązuje sprzęt elektroniczny zarówno w luku  jak i na pokładzie. Aktualnie regulacje prawne Komisji Europejskiej łagodzą te przepisy i umożliwiają używanie telefonów komórkowych, o ile w samolocie jest zainstalowana stacja bazowa minimalizująca powstanie interferencji fal radiowych, tzw. pico-cell o znacznie zmniejszonej mocy i zasięgu ograniczonym do wnętrza statku. Oczywiście korzystanie z komórki w trybie samolotowym jako odtwarzacza muzyki czy aparat fotograficzny jest dozwolone podczas trwania całego lotu.

Zakazem objęte jest również palenie tytoniu na pokładzie samolotu. Po raz pierwszy został on wprowadzony 25 lutego 1990 roku na pokładach linii American Airlines. W kwietniu 1998 r zakaz został rozszerzony za wszystkie linie lotnicze na świecie. Za nie stosowanie się do tej zasady grożą poważne kary. Od mandatów karnych ( w USA do 5 tys dolarów, w Polsce 500 zł) po dożywotni zakaz latania danymi liniami oraz aresztowanie i odpowiedzialność finansowa w przypadku gdy konieczne będzie lądowanie awaryjne. Ostrzegamy przed próbami palenia w toaletach gdyż wyposażone są w specjalne czujniki dymu, które zdradza każdą taką próbę.

Aby poprawić bezpieczeństwo wprowadzono również zakaz spożywania alkoholu samodzielnie wniesionego na pokład samolotu np. zakupionego w strefie bezcłowej lotniska. Dopuszczalne są tylko napoje alkoholowe serwowane przez personel samolotu, który według własnych decyzji może odmówić wydania alkoholu pasażerom nadużywającym tego przywileju. Znane są skandaliczne przypadki zdemolowania wnętrza statku i molestowania stewardes, które zakończyły się mandatami i rozpoczęciem wakacji od pobytu w izbie wytrzeźwień.

Osoby cierpiące na awiofibię powinny skupić się na niwelowaniu negatywnych odczuć związanych z lotem. Zaleca się zabranie ze sobą leki na chorobę lokomocyjną oraz cukierki lub gumy do życia które zwiększając częstotliwość przełykania pomogą w wyrównywaniu ciśnienia między uchem środkowym a otoczeniem. Skuteczne jest tutaj również wymuszone ziewanie i wydmuchiwanie powietrza przez zatkany nos ( metoda Valsalva) co otwiera trąbki Eustachiusza i pozwala na wyrównanie ciśnienia.

Poczucie bezpieczeństwa podczas podróży samolotem powinna również poprawić informacja o tym, że każdy samolot przez dopuszczeniem do latania jest poddawany skrupulatnym badaniom technicznym weryfikującym idealny stan. Ponadto samoloty regularnie przechodzą kontrole w hangarach ( co 2 miesiące) a co 5 lat są poddawane gruntownej kontroli obejmującej nawet rozłożenie maszyny na pojedyncze części

Nad bezpieczeństwem samolotu czuwają również kontrolerzy lotu z lotnisk, którzy koordynują każdy start i lądowanie. Dzięki specjalnie wykreślonym korytarzom powietrznym ryzyko zderzenia dwóch samolotów jest bliskie zera. Każdy samolot leci według ściśle określone planu i korytarzem w przestrzeni powietrznej bezustannie nadzorowanej. Dzięki takiej kontroli mimo że nad terenem Unii Europejskiej dziennie przelatuje 25 tys. maszyn nie ma miejsca na pomyłki a opóźnienia lotów są zminimalizowane. Aby ograniczyć czynnik ludzki  jako udział w katastrofach lotniczych wszyscy kontrolerzy lotów oraz piloci są poddawani badaniom psychologicznym oceniającym ich predyspozycje do tego typu zawodu i stopień odporności na stres.

O Autorze

Zespół BiletyBilety.pl

Fani podróżowania i odkrywania ciekawych miejsc, a także oferowania niesamowitych promocji lotniczych;)

powiązane wpisy

/ może Ciebie zainteresować też to...

pexels-valentina-rossoni-105950

Wizyta w Miami, czyli jak uciec przed zimową aurą?

czytaj więcej
pexels-egor-kamelev-813872

Jaki kierunek podróży wybrać na zimę?

Chociaż wakacje kojarzą się z miesiącami letni...

czytaj więcej
pexels-ivan-7475368

Co to jest lot czarterowy?

czytaj więcej

Dodano 0 komentarzy